Share
Tweet
Pin
Email
Share
Share
Share

Syarat Visa Umrah

  • 14/08/2020

Orang Islam yang ingin menunaikan umrah mesti melalui operator yang berlesen untuk menyediakan perkhidmatan Umrah; mereka akan memohon bagi pihak anda untuk visa yang dikeluarkan oleh Kementerian Haji dan Umrah. UmrahMe adalah ejen yang sah dengan Cara Menunaikan Umrah, yang beroperasi dalam kapasiti Penyedia Perkhidmatan Permohonan Umrah (UASP) yang dilesenkan oleh Kementerian Haji untuk memudahkan pemprosesan Aplikasi Umrah Visa yang dikemukakan secara digital oleh Penyedia Perkhidmatan Umrah dan Ejen mereka di seluruh dunia .

Pasukan UmrahMe akan membantu anda dalam menempah penerbangan, penginapan dan pengangkutan anda, memandangkan kos pakej bergantung kepada kelas perjalanan syarikat penerbangan, cara pengangkutan, jarak dekat dengan Masjidil Haram dan tahap penginapan dan perkhidmatan yang disediakan. Yakinlah bahawa kami akan menyediakan tempat tinggal yang sesuai yang dilesenkan oleh Kementerian Haji dan Umrah dan Pertahanan Awam di KSA, dan mematuhi semua standard kualiti, kebersihan, kebolehcapaian dan kemampuan rasmi.

Selain menyediakan pakej yang komprehensif, kami akan membantu anda mendapatkan nombor MOFA yang diperlukan *, yang perlu anda tunjukkan kepada ejen luaran kami yang dilantik bersama dengan dokumen yang diperlukan agar visa anda dicop di pasport anda.

Nombor MOFA (Kementerian Luar Negeri) adalah nombor unik yang dihasilkan setelah visa Umrah anda diluluskan.

Syarat Visa Umrah:

Permohonan visa Umrah hanya akan dipertimbangkan jika semua dokumen berikut diambil kira:

  • Dua gambar warna ukuran pasport baru-baru ini dengan latar belakang putih.  Foto mestilah pandangan penuh di mana pemohon visa menghadap kamera secara langsung. Pandangan sisi atau sudut TIDAK diterima.
  • Pasport,  memandangkan ia harus sah sekurang-kurangnya 7 bulan dari tarikh penyerahan borang permohonan.
  • Tiket penerbangan yang disahkan dan tidak dikembalikan.  Keberangkatan dari Arab Saudi mestilah dalam masa dua minggu dari tarikh masuk.
  • A  permit kediaman sah  hendaklah dikemukakan dengan permohonan itu, jika pemohon bukan kebangsaan negara yang mereka pohon dari. Permit tempat tinggal mestilah sah sekurang-kurangnya 3 bulan.
  • Sijil Vaksin Meningokokus Quadruple  hendaklah dilampirkan. Sijil tersebut seharusnya dikeluarkan tidak lebih dari tiga tahun dan tidak kurang dari 10 hari sebelum masuk ke Arab Saudi dan hendaklah sah selama tiga tahun. Sijil vaksinasi mesti ada bersama pemohon semasa memasuki Arab Saudi.
  • Biometrik,  yang boleh didaftarkan di VFS Tasheel.
  • NOC  (Tanpa Sijil Keberatan) dari penaja pemohon (jika berkenaan), seperti majikan, pasangan atau ibu bapa mereka.

CATATAN:

  • Visa umrah berlaku selama antara Safar 1 hingga 15 Syawal, untuk memberi masa kepada Kerajaan untuk membuat persiapan yang diperlukan untuk musim Haji.
  • Wanita dan anak-anak harus ditemani oleh suami / ayah atau saudara lelaki (Mahram). Bukti hubungan diperlukan (surat nikah untuk isteri, surat beranak untuk anak yang menunjukkan nama kedua ibu bapa). Mahram mesti pergi dan keluar dari Arab Saudi dalam penerbangan yang sama dengan isteri dan anak-anaknya.
  • Sekiranya seorang wanita berumur 45 tahun atau lebih tua, dia boleh menunaikan Umrah tanpa Mahram jika dia melakukan perjalanan dengan kumpulan atau keluarga yang teratur dan menyerahkan Sijil Tanpa Bantahan yang disahkan dari Mahramnya.

KOS VISA UMRAH:

Bayaran Tambahan: VFS Tasheel akan mengenakan yuran nominal (sekitar AED 20) kerana mengambil biometrik yang tertakluk pada Temujanji VFS. Bayaran Visa sudah termasuk dalam harga pakej.

PERTIMBANGAN UNTUK WARGA SAUDI DAN GCC:

Jemaah haji umrah dari Kerajaan dan negara GCC tidak memerlukan visa atau izin.

TERHAD VISA UMRAH

  • Visa Umrah dan Haji tidak boleh ditukar ganti. Anda tidak boleh menunaikan haji dengan visa Umrah atau sebaliknya.
  • Sekiranya seseorang mempunyai nama bukan Islam, atau telah memeluk Islam, mereka mesti mengemukakan sijil yang disahkan oleh masjid atau pusat Islam yang membuktikan agama / agama mereka.
  • Visa umrah mengehadkan perjalanan ke kawasan di, sekitar dan antara Makkah, Jeddah dan Madinah. Perhatikan bahawa pemegang visa Umrah hanya boleh tiba di lapangan terbang Jeddah, Madinah dan Taif.
  • Visa umrah tidak sah untuk tempat kerja atau tempat tinggal.
  • Warganegara China, Uzbekistan dan Iran mesti membuat permohonan dari negara asal mereka, walaupun mereka kini menetap di UAE.
  • Orang yang mempunyai dokumen perjalanan tidak boleh memohon visa Umrah kerana dokumen tersebut tidak diterima oleh Konsulat / Kedutaan.

MASA PEMPROSESAN VISA UMRAH:

Proses Umrah Visa merangkumi dua langkah:

  • Penerbitan Nombor MOFA. Langkah ini diselesaikan setelah Mu'tamer menyelesaikan tempahan dalam talian dan menghantar permohonan visa.
  • Proses pencetakan fizikal Umrah Visa di pasport Mu'tamer. Ini memerlukan beberapa pemeriksaan berdasarkan negara Mu'tamer, dan mungkin memerlukan waktu antara 10-15 hari bekerja untuk mendapatkan visa Umrah yang dicop pada pasport anda.