Share
Tweet
Pin
Email
Share
Share
Share

Kepentingan Umrah dalam Islam

  • 14/08/2020

Sejarah Umrah:
Pada masa awal Islam, ketegangan terus meningkat di Makkah antara umat Islam dan orang-orang kafir (orang kafir), yang menghalang orang-orang yang pertama menunaikan haji di kota. Pada tahun 628 Masihi (6 Hijriah), umat Islam melakukan perjalanan dari Madinah ke Makkah, setelah Nabi saw mempunyai visi mengenai umat Islam melakukan ritual Umrah.

Namun, mereka ditolak masuk oleh suku Quraisy, dan Nabi tidak ingin memasuki tempat suci dengan paksa kerana menghormati Ka'aba. Rundingan diplomatik berlaku antara kedua belah pihak, diakhiri dengan Perjanjian Hudaybiyyah yang menjanjikan tempoh 10 tahun bebas dari permusuhan, dan akses ke Ka'bah selama tiga hari setiap tahun.

Pada tahun Hijriah berikutnya, Nabi SAW pergi ke Makkah bersama dengan 2000 orang Muslim, lelaki, wanita dan anak-anak, di mana mereka melakukan ritual apa yang akan menjadi Umrah pertama dalam Islam.

Kepentingan Umrah:
Umrah dianggap oleh banyak orang sebagai "haji kecil", sementara haji dianggap sebagai "ziarah utama". Ini adalah sunnah, bukan perbuatan wajib, dan umat Islam disarankan untuk berusaha melaksanakannya bukan sekali, tetapi seberapa banyak yang mereka mampu sepanjang hayatnya, seperti yang dibuktikan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra. , di mana Nabi (saw) bersabda: “Penunaian Umrah adalah penebusan dosa-dosa yang dilakukan antara yang sebelumnya dan yang sebelumnya. Dan pahala untuk Haji Mabrur (haji yang diterima oleh Allah) hanyalah Syurga. " (Al-Bukhari)

Dilakukan dengan niat yang benar, Umrah dapat menjadi cara untuk menyucikan akal dan jiwa yang dicemari oleh dosa dan dicemari oleh hal-hal negatif, karena telah dilaporkan bahawa Nabi SAW bersabda, “Gantian antara Haji dan Umrah , kerana kedua-duanya menyingkirkan salah satu kemiskinan dan dosa sama seperti bellow pandai besi menghilangkan semua kekotoran dari logam seperti besi, emas dan perak. " (At-Tirmidzi)

Seseorang harus meminta pengampunan dari Allah SWT pada setiap masa dan tempat, tetapi Umrah mempunyai pahala yang luar biasa, kerana mengharuskan orang Islam meninggalkan rumah dan keselesaan hidup di belakang dan menumpukan seluruh masa mereka untuk beribadah kepada Allah. Dalam Surat Al-Baqarah (2: 186), Yang Mahakuasa mengatakan, “Dan ketika hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu, [wahai Muhammad], mengenai Aku - sesungguhnya aku sudah dekat. Saya menjawab permohonan pemohon ketika dia memanggil-Ku. Oleh itu, biarkan mereka bertindak balas kepada-Ku [dengan ketaatan] dan percayalah kepada-Ku bahawa mereka mungkin [benar] dibimbing. " Dan seberapa besar berkat-Nya ketika mencari-Nya dan memanggil-Nya di Rumah Suci-Nya?

Selanjutnya, mana-mana orang Islam yang melakukan perjalanan umrah dianggap sebagai jemaah haji sehingga mereka pulang. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar, Nabi SAW bersabda, “Para penunaikan haji dan umrah adalah pengganti Allah SWT. Sekiranya mereka memanggil-Nya, Dia menjawab mereka dan jika mereka meminta pengampunan-Nya, Dia mengampuni mereka

Keutamaan Umrah:
Umrah dianggap sebagai salah satu perbuatan terbaik yang dapat dilakukan seseorang untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT, dan sangat penting untuk mengetahui rahmat besar yang dapat diperoleh seseorang dengan memanfaatkan setiap saat semasa mereka berada di dekat Rumah Suci Allah, dan besar-besaran kesannya terhadap keadaan rohani dan mental mereka, bukan hanya pada waktu menunaikan haji kecil ini, tetapi sepanjang sisa hidup mereka. Ia bukan sekadar tindakan yang dapat mengatur semula slate mereka dan membersihkannya.

Ia juga dianggap sebagai bentuk Jihad pada zaman dan zaman modern ini, terutama bagi orang-orang tua, orang-orang lemah, wanita dan anak-anak, yang tidak akan mampu - pada masa Nabi (saw) - mengambil bahagian dalam penaklukan Islam dan tindakan Jihad tradisional.

Walaupun Umrah dapat dilakukan pada bila-bila masa sepanjang tahun kecuali pada hari-hari Haji, sangat disarankan agar umat Islam menunaikannya pada bulan suci Ramadan. Dalam sebuah hadis penting, Ibnu Abbas melaporkan bahawa Nabi SAW bersabda, "Umrah yang dilakukan pada bulan Ramadhan akan sama (sebagai ganjaran) dengan yang dilakukan Haji atau Haji yang dilakukan dengan saya." (Bukhari, Muslim)

Dalam hadis lain, Umm Maaqil (saw) menceritakan, “Ketika Rasulullah melakukan Ziarah Perpisahan; dan kami mempunyai unta; Abu Maaqil mengabdikannya untuk tujuan Allah. Kemudian kami menderita penyakit; dan Abu Maaqil meninggal. Nabi keluar untuk menunaikan haji. Ketika dia selesai menunaikan haji; Saya datang kepadanya. Dia berkata kepada saya: Umm Maaqil; apa yang menghalangi anda keluar untuk menunaikan haji bersama kami? Dia berkata: Kami memutuskan untuk melakukannya; tetapi Abu Maaqil mati. Kami mempunyai unta di mana kami dapat menunaikan haji; tetapi Abu Maaqil telah mewariskannya kepada jalan Allah. Dia berkata: Mengapa kamu tidak keluar menunaikan haji; kerana haji adalah di jalan Allah? Sekiranya anda telah melewatkan Haji ini bersama kami; menunaikan Umrah pada bulan Ramadan; kerana ia seperti Haji

Anda mungkin suka